Isnin, 5 Oktober 2009

Pengebom Berani Mati - Syahid atau Mati Katak?

Persoalan yang selalu dipersoalkan. Sikap dan tingkah umat yang pahat untuk ditelan dan hitam untuk dilihat. Membunuh dari dengan alasan jihad, bagai satu ajaran islam yg di anggap benar dan didukung oleh para pencinta dan pejuang-pejunag Islam.

Tetapi bagaimanakah persoalannya sebenarnya, hukum sebanarnya?. Benarkah Islam menganjur kita membunuh diri untuk tujuan Jihad?

Kita boleh menerima jihad pengoboman berani mati di Israel dan Plastine.. tetapi persoalan yg saya ketengahkan di sini, wajarkahkah perjuangan berani mati di negara-negara seperti Indonesia, Thailand, Pakistan, Afghanistan, Iraq dll. Jika sasarannya tentera2 musuh sangatlah mulia.. Bagimana pula jika sasaranya orang awam? Adakah tindakan ini juga dianggap mulia?

Boleh dikatakan hari-hari kita dihidangkan dengan kes-kes pengobomman yang dilakukan oleh penyerang berani mati terutama di negara-negara bergolak seperti Iraq, Afghanistan, Pakisan, Indonesia, Thailand dan Palastin. Serangan ini selalunya dikaitkan dengan kumpulan yang bernama Islam. Mereka juga mendakwa telah melakukan jihad. Tidaklah diketahui kesahihan perlaku penyerang ini, siapa dan dari kumpulan mana atau mungkin hanya sebagai fitnah dari media barat.

Walau apapun alasannya, perlakuan yang mengorban jiwa-jiwa orang awam yang tidak berdosa amatlah menyedihkan. Contohnya, kita digemparkan dengan pengebomamn berani mati di kawasan pasar di Iraq yang menyebabkan ramai kanak-kanak dan wanita yang berkecai. Tetapi, ramai pula yang mendakwa, siri pengoboman seperti ini bukan dilakukan oleh kumpulan Islam sejati tetapi dari kumpulan nasionalis yang fanatik mazhab dan melakukannya secara bersendirian. Ianya bertujauan untuk mengagalkan kerajaan yang dipimpin oleh bukan dari mazhab mereka.

Bolehkan pengebom berani mati ini, yang mensasarkan orang awam, diiktiraf sebagi jihad dan pengebom yang terbunuh adalah syahid? Ikuti pendapat-pendapat seterusnya…




A soldier from International Security Assistance Force (ISAF) inspects the body of a victim who was killed in suicide car bomb at a small village 9km north to Kabul, Afghanistan. At least two people were killed and one foreign soldier injured in a suicide bomb explosion occurred on the main road from Kabul to Bagram military base Tuesday morning.


Keseluruhan ulamak tidak mengitiraf jihad terhadap perbuatan mengebom orang awam sama ada orang awam Islam atau kafir. Perbuatan seperti ini mencemar kesucian Islam. Jika di lakukan atas nama Islam ianya amatlah menyedihkan. Bukankah makna Islam itu sendiri ialah keamanan dan keselamatan. Bagaimana boleh, agama Islam yang suci di bawa oleh manusia sesuci nabi, menganjurkan manusia meletupkan diri dikawasan tumpuan awam? Ianya sesuatu yang tidak masuk akal. Maka keseluruhan ulamak berpendapat, Islam masih berpengang kepada kaedah, ‘tujuan tidak menghalalkan cara’. Pengirtirafan jihad dan syahid hanya boleh diberikan bergantung kepada tujuan, sasaran dan niat pengebomman tersebut.

Dr. Yusuf Qurdhawi berpendapat, pengeboman berani mati yang mensasarkan serangan ke atas kem-kem tentera musuh atau post-post musuh dianggap syahid seperti yang dilakukan oleh pejuang-pejuang Palastin ke atas tentera Israil. Pendapat ini mendapat kecaman dari Amerika dan media-media kafir tetapi menjadi pendapat yang paling dipersetujui oleh ulamak dan juga orang-orang awam Islam. Bahkan ini juga selalu berlaku di Iraq dan Afghanistan, di mana pejuang-pejuang berani mati meletupkan diri dan meranapkan konvoi-konvoi tentera Amereka dan Nato. Perbuatan yang mengoyang keyakinan tentera kafir ini tidak dianggap bunuh diri, kerana pengertian bunuh diri adalah jika seorang muslim membunuh dirinya untuk melepaskan diri dari kehidupan yang malang.


Disusun semula oleh:
kaki terjah

1 ulasan:

  1. ada pun waqik mereka mungkin berbeza. sukar untuk kita mreka salah atau tidak. tetapi mereka yang lebih memahami keadaan tempat mereka. sbg contoh, kita di gemparkan degan kematian iman samudera, rozi dan sorang lagi sahabt nya. mereka disabitkan kesalahan kerana merangcang pengebomam hotel(katanya).mereka telah dijatuhkan hukuman mati. ramai yang mengatakan bahawa mereka bukan pejung islam. mereka tidak syahid. kematian mereka adalah sia2. ternyata keyataan ini meleset sama sekali. Allah telah menghantar gugusan burung untuk mengrngi jenazah beliau. jenazah pemuda ii senyum. yang paling besar, ulat2 di kubur telah mengukir kalimah LA ILA HA ILLALLAH pada dinding kubur mereka. NAH..bukanka ini buktii dari Allah. mereka syahid..sedang bergembira di alam sana. BILA LAGI KITA.

    BalasPadam

jom mengaji

Listen to Quran
Related Posts with Thumbnails