Sabtu, 3 Oktober 2009

boikot sister in islam dan sekutunya

JAG dan SIS dalam laporan sebuah akhbar menyifatkan hukuman sebat ke atas Kartika Sari Dewi sebagai kejam, mencabuli hak manusia antarabangsa dan menjatuhkan maruah seseorang.
rentetan isu sebat ke atas kartika yang mengaku minum arak telah menyebabkan sister in islam (sis) dan sekutunya telah membuat tuntutan terhadap mahkamah tinggi kuatan agar tangguhkan hukuman terhadap kartika dan menggesa kerajaan mengkaji semula hukuman ini dijalankan. akibat daripada itu, banyak pihak telah menyelar tindakan yang dibuat oleh sis dan sekutunya. antararanya, 14 NGO Islam pahang,  pemuda pas dan lain-alin. Menurut jurucakap 14 NGO Islam di Pahang itu, Amidi Abdul Manan, mereka juga meminta dua badan berkenaan menarik balik kenyataan itu dan memohon maaf secara terbuka kepada seluruh umat Islam di negara ini.14 badan berkenaan ialah Angkatan Belia Islam Malaysia Pahang (ABIM), Peguam-peguam Syarie Negeri Pahang, Jemaah Islah Malaysia Negeri Pahang (JIM), Himpunan Lepasan Institusi Pengajian Tinggi Malaysia Pahang, Ikatan Muslimin Malaysia Pahang, Malaysia Chinese Muslim Association negeri Pahang, Pekida Pahang, Badan Nadwah Ummah Negeri Pahang, Wadah Pencerdasan Ummah negeri Pahang, Ikatan Pengkajian Islam Pahang, Majlis Kebajikan India Muslim Pahang, Persatuan Melayu Kuantan, Pertubuhan Kebajikan Islam Malaysia Pahang dan Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia Pahang.  sis perlu melihat hukuman ini secara positif, menurut hukuman yang akan dilakukan ia tidak sama dengan hukuman yang dijatuhkan keatas jenayah sivil. hukuman ini tidaklah seteruk yang disangka., ianya hayalah memberikan pengajaran kepada pesalah.
tidakan yang dilakukan oleh sis dan sektunya adalah satu usaha untuk menyekat hukuman syariah tidak dilakukan walhal sis tidak pula menyoal tentang hukaman sivil yang dilakukan oleh kerajaan. jelas disini memperlihatkan perjuanagn yang dilakukan oleh sis dalam hak asasi manusia. retetan yang dilakukan oleh sis dan sekutunya ini akan memberikan impak yang besar kepada rakyat khususnya yang beragama islam. orang yang kaut imannya sudah semestinya akan menentang kerana hukuman yang dilakukan ada nas yang jelas dan menjadi enkmen daam negeri pahang. 
 
"Enakmen Pentadbiran Ugama dan Adat Resam Negeri Pahang 1982 (Pindaan 1987) adalah di bawah kuasa Mahkamah Syariah yang diperkenankan Sultan Pahang. Menghina undang-undang syariah adalah bererti menghina Sultan Pahang.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

jom mengaji

Listen to Quran
Related Posts with Thumbnails