Ahad, 25 Oktober 2009

Bersatu dan Berpisah Karena Allah

     Umat islam perlu bersatu dalam menentang musuh Allah bagi memartabatkan islam di muka bumi ini. Setiap perjuangan yang suci ini tiada jalan mudahnya.Dalam lakaran sejarah perjuangan nabi Muhammad S.A.W dalam membentuk negara islam yang bernama Madinah. Setiap langkah perjuanagn ada masalah dan tentangan daripada musuh-musuh Allah. Percayalah setiap masalah itu ujian daripada Allah untuk kita berfikir kalah menang dalam perjuangan Islam tidak bermakna kita kalah, sesungguhnya perjuangan untuk menegakkan agama Allah ini sentiasa menang di sisi Allah.
 
Persatuan dan perpecahan merupakan dua kata yg saling berlawanan. Persatuan identik dgn keutuhan persaudaraan kesepakatan dan perkumpulan. Sedangkan perpecahan identik dgn perselisihan permusuhan pertentangan dan perceraian.

Persatuan merupakan perkara yg diridhai dan diperintahkan oleh Allah sedangkan perpecahan merupakan perkara yg dibenci dan dilarang oleh-Nya. Allah subhanahu wa ta’ala berfirman:
“Dan berpegang teguhlah kalian semua dgn tali Allah dan janganlah kalian bercerai berai.”

Al-Imam Al-Hafizh Ibnu Katsir rahimahullah berkata: “Allah telah memerintahkan kepada mereka utk bersatu dan melarang mereka dari perpecahan. dlm banyak hadits juga terdapat larangan dari perpecahan dan perintah utk bersatu dan berkumpul.”ini bermakna bersatu dalam sesebuah perjuangan islam itu amat dititikberatkankan. jika berlaku perselisihan pendapat perlu di bincangkan dengan baik yg mengikut lunas-lunas islam. jika berlaku perpecahan, musuh-musuh islam ini akan mudah mengambil kesemptan keatas kita.

Kepada pendokong-pendokong islam janaganlah cepat melatah apabila ada krisis dalam  perjuanagan. Itu adalah ujian Allah kepada kita untuk kita memrapkan lagi saf perjuangan dengan penuh kesabaran.
Asy-Syaikh Abdul ‘Aziz bin Baaz rahimahullah berkata: “Tidak diragukan lagi bahwa banyak firqah dan jamaah di masyarakat kaum muslimin merupakan sesuatu yg diupayakan oleh setan dan musuh-musuh Islam dari kalangan manusia.” .

Beliau juga berkata: “Adapun berkelompok utk Ikhwanul Muslimin atau Jama’ah Tabligh atau demikian dan demikian kami tdk menasehatkan ini salah! Akan tetapi kami nasehatkan mereka semua agar menjadi satu golongan satu kelompok saling berwasiat dgn kebenaran dan kesabaran serta bersandar kepada Ahlus Sunnah Wal Jamaah.” .

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

jom mengaji

Listen to Quran
Related Posts with Thumbnails