Khamis, 22 Oktober 2009

SUMBANGAN KITA KEPADA ISLAM

Pada zaman yang penuh mencabar ini dan  dalam erti kata laian pada akhir zaman ini terlalu banyak perkara2 yang buruk berlaku. masalah sosial, peningktan jenayah, bala bencana dari ALLAH, dan lain2.sedih takkala melihat para remaja islam kini yang hanyut dalam lautan biru yang terus menghempas ganas diseluruh negara. adakah kita sebagai orang islam rela melihat apa yang berlaku dihadapan kita, adakah cukup untuk kita sekadar istirgfar sahaja sedang tangan dan mulut diam dan membisu.


Bersabda Rasulullah shollallahu ’alaih wa sallam “Hampir tiba masanya kalian diperebutkan seperti sekumpulan pemangsa yang memperebutkan makanannya.” Maka seseorang bertanya: ”Apakah karena sedikitnya jumlah kita?” ”Bahkan kalian banyak, namun kalian seperti buih mengapung. Dan Allah telah mencabut rasa gentar dari dada musuh kalian terhadap kalian. Dan Allah telah menanamkan dalam hati kalian penyakit Al-Wahan.” Seseorang bertanya: ”Ya Rasulullah, apakah Al-Wahan itu?” Nabi shollallahu ’alaih wa sallam bersabda: ”Cinta dunia dan takut akan kematian.” (HR Abu Dawud 3745)


memang kita tidak dapat lari daripada perkara ini. jelas dalam hadis nabi.. tetapi apakah kita yang mempunyai sedikit ilmu, secebis keimanan dan dan secangkil kekuatan yang diberikan oleh ALLAH, berilah sedikit sumbangan kepada umat islam agar dapat mengurangkan sedikit keadaan umat islam yang bagaikan keadaan yang menyedihkan.. jangan kita tuduh menuduh dalam mencapai matlamat untuk mengankat martabat islam itu sendiri. jangan terlalu mencari kesilapan pihak yang lain kerana mungkin matlamat utama kita akan dipandang serong oleh orang yang tidak memahami tentang perjuangan.


keadaan hari ini memang membanggakan orang yang mencintai dunia. meraka akan menang pada hari ini, tetapi dengan berkat kesungguhan kita tidak mustahil dengan izin ALLAH  kita dapat menang dalam mengangkat ISLAM pada tempatnya..tetapi sejarah telah mengajar kita, jangan terlalu mencari kesilapan orang laian kerana dapat memakan diri kita sendiri.. biarlah kita tegur dengan berhikmah dan berstrategi dalam penjuangan  yang suci ini.. renungkanlah....wahai para mujahidin....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

jom mengaji

Listen to Quran
Related Posts with Thumbnails