Ahad, 4 Oktober 2009

Elak dari belajar ilmu salah.

Berbicara tentang ilmu yang salah ini sememangnya perlu kerana ilmu yang salah ini kemungkinan besarnya tidak dapat diketahui adakah salah ataupun betul. sahabat saya sering membicarakan tentang golongan wahabi. nak berbicara tentang wahabi ini tidak dapat dijelaskan kerana amat kurang ilmu tentang tauhid. tapi boleh dikongsikan disini, bagaimana kita sebagai orang mukmin yang sayangkan islam  nak mancegah pegangan golongan wahabi ini terserap masuk dalam dada orang mukmin ini. selain golongan wahabi dan mazhab yang selain daripada mazhab ahli sunnah wajamaah, ada juga ajaran-ajaran sesat yang banyak di negara ini. sebagai contoh ajaran haji kahar yang medakwa dirinya sebagi rasul melayu ajaran ayah Pin yang memerintah karajaan langit yang beroprasi di besut terengganu yang mana juga tempat kelahiran salah seorang sahabat saya.

Menurut Imam Maliki " Janganlah kamu mengambil ilmu (berguru) kepada empat golongan ini"

  1. mereka yang rendah ataupun berperanagai buruk
  2. mereka yang mengikut hawa nafsu dan selalu melakukan kejahatan
  3. mereka yang mendustakan hadis nabi
  4. mereka yang  melakukan perkara bidaah dalam beribadat kepada Allah.
melalui pesanan yang diberikan oleh imam maliki  dapatlah kita mengambil pengajaran dan tidakan yang sewajarnya agar tidak terjebak dalam golongan yang sesat ini dan seterusnya dapat memesongkan akidah kita kepada Allah. disamping itu, mohonlah kepada Allah agar tidak tergolong dalam kalangan ini.

Apabila kita hendak menuntut ilmu agama atau dihampiri oleh golongan tertentu kita hendaklah bertanya beberapa soalan untuk memastikan kesahihan ilmu yang diajar. Pertamanya, ilmu ini diambil dari kitab mana. Ia perlulah dari kitab yang muktabar dan kalau tidak ada kitab atau ilmu laduni sesiapapun boleh merekanya. Kedua, siapa yang memakai ilmu ini kerana Ahli Sunah mempelajari tiga ilmu iaitu fekah, tauhid dan tasauf


;lyih

;lyih


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

jom mengaji

Listen to Quran
Related Posts with Thumbnails