Khamis, 24 September 2009

menangislah anda akan sihat

Menagislah anda akan sihat

Air mata terbahagi kepada tiga ketogori demikian menurut kajian para sainstis dan pakar-pakar perubatan. Pertama, air mata yang berfungsi mmemastikan mata kita sentiasa lembab. Kedua,air mata hasil gerak balas kepada sesuatu rangsangan saraf. Air mata ini akan terhasil secara spontan apabila berlaku ganguan kepada mata. Misalnya habuk dan hawa daripda bawang. Ketogori ynag ketiga, air mata emosi dan ia terbahagi kepada beberapa sub ketogori mengikut emosi. Air mata ini mengandungi bahan –bahan kimia dan hormon yang berbeza yang diapati berfungsi mengaitkan dengan penyakit-penyakit berkaitan dengan emosi. Seperti diprisi. Bahan-bahan kimia dan hormon ini memang perlu dinyahkan dari tubuh, seperti kita membuang sisa kotoran ke dalam tong sampah.
Air mata gembira adalah seperti air garam atau air laut. Air mata yang menitis akibat sedih, bagaimanapun, menurut para sainstis menagndungi kimia-kimia, enzim serta hormon yang lazimnya terdapat dalam penyakit ketumbuhan, ulser, bengkak dan kanser.
Ini bermakna, menangis apabila dalam kesedihan akan membamtu kita membuang sebahagian daripada toksik-toksik yang tidak diperlukan oleh tubuh.
Berdasarkan kajian juga, para saintis dan pakar perubatan menyatakan, lebih kerap seseorang itu menagis lebih sihat tubuh mereka. Ini kerana air mata bertindak sebagai pemilih tubuh secara semula jadi.
Selain air mata, ketawa juga baik untuk tubuh. Menuru pakar –pakar perubatan, ketawa boleh mengurangkan tekanan dan melancarkan peredaran darah serta menggalakkan pertumbuhan sel-sel antibodi yang berfungsi melawan dan menghapuskan penyakit dalam badan . ketawa juga membantu mengurangkan hormon setris.
Pembaca yang budiman, ketawa dan menagislah apabila perlu. Kerana keduanya ini tuhan ciptakan membolehkankita hidup lebih sihat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

jom mengaji

Listen to Quran
Related Posts with Thumbnails